Cliffs of Moher

Na aankomst in Dublin kregen we een huurauto toegewezen, en gingen we op pad naar de andere kant van het eiland. Ons thuis voor die paar dagen was namelijk Galway, een plaatsje aan de westkust. Onderweg zijn we nog langs geweest bij de Cliffs of Moher, die je op bovenstaande foto kunt zien.

In die paar dagen hebben we vooral veel gewandeld, eigenlijk. En genoten van de prachtige natuur die Ierland te bieden heeft. Ik was verbaasd over hoe bergachtig het land eigenlijk is. Overal zie je ook van die half vervallen stenen muurtjes die ik kende uit televisieseries maar nog nooit in het echt had gezien. Ook liepen overal schaapjes rond, met van die zwarte koppen en pootjes. Lief!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Braak liggende bootjes bij eb

Dit was mijn uitzicht tijdens één van de wandelingen.

Zoals je ziet wandelden we soms ook zonder enige paden. M’n vader had een GPS bij zich waar we dan op moesten vertrouwen. Bovenstaande ondergrond was erg drassig en dus erg zwaar om op te lopen, en door het gebrek aan een pad was ik de hele tijd bang dat we een enorme omweg aan het maken waren.. Gelukkig hebben we uiteindelijk de top bereikt, zie je helemaal aan het eind van dit artikel:)

Ik, vanaf het perspectief van mijn vader

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na overdag een paar uur te hebben gewandeld, waren we natuurlijk wel toe aan wat Ierse gezelligheid. En die hebben we zeker ervaren! Galway was vol met gezellige kroegen en café’s waar letterlijk bijna overal live muziek te vinden was. Soms was het erg traditioneel, met violen en harmonica’s enzovoort, de andere keer juist een typisch rockbandje. Hoe dan ook erg gezellig, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de straatmuzikanten die ook overal te vinden waren.

Als er iets is dat ik in Ierland heb ervaren, dan is het dat de mensen ontzettend aardig en gastvrij zijn. En informeel, op een leuke manier. Zo had mijn vader het meest luxe hotel van heel Galway geboekt, en werden we ’s avonds door de receptionist doodgewoon begroet met een “hi guys!”. Daardoor voel je je toch meteen al thuis?! Ook in de café’s waren mensen heel aardig en vonden ze het leuk een praatje aan te knopen. Zo zijn er in de kroeg ook allerlei soorten mensen te vinden, van alle leeftijden.

Ik had het eerlijk gezegd niet echt verwacht, maar nu ik eenmaal in Ierland ben geweest wil ik er heel graag ook nog eens terug… We zullen zien wanneer dat gaat zijn! De combinatie van de prachtige, ruige natuur en de eerlijke mensen is echt goud. En dan het Guiness bier natuurlijk, wat me van tevoren smerig leek maar uiteindelijk echt lekker bleek te zijn.

Ierland, tot de volgende keer!