Zuid-Afrika is een afwisselend land, en de Garden Route is hier het perfecte voorbeeld van. Je kan het ene moment door een dennenbos heen rijden, en wanneer je de bocht omgaat ineens uitkijken over een prachtige lagune. Je waant je soms in Canada, dan weer in Frankrijk, en soms ook gewoon echt in Afrika. Oneindig veel verschillende tinten groen en blauw, wilde dieren, rust en stilte maar soms ook excitement. We hebben het allemaal ervaren.

Na de eerste twee maanden van mijn semester in Zuid-Afrika heb ik deze roadtrip langs de Zuid-Afrikaanse kust al gedaan. Een week lang waren we met vier meiden in een witte auto onderweg, rijdend van plaatsje naar plaatsje en telkens “oh!” en “wauw!” roepend als we weer eens iets bijzonders tegenkwamen.

Een bijzondere week, dat was het zeker, en ik wil jullie dus graag meenemen naar onze favoriete plekjes en herinneringen van de Garden Route. Doe inspiratie op voor je komende trip naar Zuid-Afrika, of droom gewoon even lekker weg bij deze prachtbestemmingen.

Mosselbay

Een uitgestrekt strand, prachtige golven. Palmbomen, zeewind, vrijheid. Mosselbay was onze eerste stop op de Garden Route en de perfecte bestemming om helemaal uit te waaien. Hoewel het strand het hoogtepunt is van dit plaatsje, zijn er ook een aantal leuke restaurantjes en cafeetjes te vinden. Kom echter niet op zondag zoals wij, want dan is vrijwel alles gesloten! Dat was een kleine domper op het moment dat we rond lunchtijd honger rondliepen. Gelukkig konden we uiteindelijk iets vinden waar we een van de lekkerste burgers van de reis voorgeschoteld kregen.

Garden Route | Mosselbay Garden Route | Mosselbay

Hosteltip: Santos Train Express, een oud treinstel op het strand. Je gaat hier slapen met het kalmerende geluid van de golven, en wordt op dezelfde manier weer wakker. Je staat binnen een paar passen op het strand, met aangespoelde kwalletjes en bootjes in en langs het water.

Garden Route | Mosselbay

Mosselbay is een bekende plek voor surfers! Bij toeval kwamen we een competitie tegen, waarbij we surfers over de golven zagen glijden alsof het vanzelf ging. Zo gaaf om te zien! We kregen er bijna zelf zin van om met een board het water in te gaan – hoewel we totaal geen ervaring hebben.

Wilderness

Veel groen: dat is Wilderness. Bomen, oerwoud, maar ook waterstroompjes en rivieren. Sereen en ongerept, je waant je op vrijwel elk moment midden in de natuur. Voor wie ultiem tot rust wil komen, is het Wild Farm Backpackers hostel een goede tip. Bovenop een berg met uitzicht over de baai, is dit eco hostel een rustige, maar ook gezellige plek met elke avond home-cooked meals. ’s Avonds hoorden we de krekels tsjirpen en de bladeren ruisen.

Wild Farm Hostel | Garden Route Wild Farm Hostel | Garden Route

Om de natuur te verkennen, kan je het beste naar Eden Adventures. Vanuit hier zijn we met een kano de rivier overgegaan, omringd door wild begroeide bergen en bijzondere vogels. Het laatste stuk liepen we door de bossen, om uiteindelijk uit te komen bij een prachtige waterval. Hoewel het een beetje aandeed als een “toeristische plek”, aangezien we lang niet de enige mensen waren die op de rotsen hun lunch zaten te eten, was de natuur nog steeds erg mooi. Ik vraag me alleen wel af hoe dit in december, het hoogseizoen, zal zijn.

Wilderness

Wilderness | Garden Route

Plettenberg Bay

De plaatsjes Knysna en Plettenberg Bay liggen dicht bij elkaar en lijken in eerste instantie op elkaar, maar ik had een sterke voorkeur voor de laatste. Het is kleiner, heeft meer sfeer, en de baai is de mooiste van de hele Garden Route. Wanneer het eb is, ligt een heel groot gedeelte van de baai droog en aan het eind van de dag heeft het zandplateau van Plettenberg Bay bijna iets mysterieus. Toen wij er waren was het min of meer verlaten, met aangespoelde schelpjes en stukken wrakhout. Bootjes lagen er eenzaam bij in het laatst overgebleven stukje water, soms zelfs op het droge land, wachtend tot het weer vloed zou worden.

Plettenberg Bay | Garden Route Plettenberg Bay | Garden Route Plettenberg Bay | Garden Route

Vanuit een hoger punt hadden we prachtig uitzicht over de hele baai. Ons nog verwonderend over dit mooie plaatje, werden we ineens wakker geschud door beweging in de oceaan. Zonder dat we erop bedacht waren, zwom daar ineens iets in het water. Dolfijnen! Helemaal enthousiast maakten we duizend foto’s, maar uiteindelijk was de live ervaring te goed om ooit in foto’s te kunnen vatten.

Plettenberg Bay | Garden Route

Knsyna Heads

Hoewel ik zonet zei dat je beter naar Plettenberg Bay kan gaan in plaats van Knysna, is er toch een plek die je zeker gezien moet hebben: Knsyna Heads. Vanaf deze twee heuvels aan de opening van de lagoon, heb je prachtig uitzicht over de lagune aan de ene, en de oceaan aan de andere kant. Het water kent alle kleuren blauw en groen die je maar kent. We hebben hier meer dan een uur van het uitzicht genoten, zonder verder iets te doen.

Knysna Heads | Garden Route Knysna Heads | Garden Route Knysna Heads | Garden Route

Stormsriver

Stormsriver is mini en bestaat zo ongeveer uit 2 straten. Gelukkig is er wel genoeg voor toeristen, namelijk hotels en hostels, en restaurants en cafeetjes en zelfs een supermarktje. Het is echter niet het plaatsje waarvoor je naar Stormsriver moet gaan, maar het dichtbijzijnde Tsitsikamma National Park waar de Stormsrivier in gelegen is. Een magische plek met wilde natuur én een hangbrug. Dit is een van de plekken waar ik sowieso nog naar terug wil om het beter te verkennen.

Stormsriver | Garden Route Stormsriver | Garden Route

Jeffrey’s Bay

Onze een-na-laatste stop van de Garden Route was Jeffrey’s Bay, of in surferstaal: J-Bay. Het hele stadje ademt surferscultuur, het was precies wat ik me vaak bij Australië voorstel. Uitgestrekte straten met lage huizen, palmbomen, goede golven en een relaxte sfeer.

Jeffreys Bay | Garden Route Jeffreys Bay | Garden Route

Dit was een selectie van de mooiste plekjes en momenten die wij in onze week Garden Route hebben gezien, maar er is nog véél meer op de route! Gelukkig heb ik nog genoeg tijd hier om meer te ontdekken. Als je daar meer van wil zien: volg me dan op een van de onderstaande kanalen! Veel liefs, Sonja

Op de hoogte blijven?

Je kan Her Human Universe volgen via Bloglovin’.
Social media: Facebook | Twitter | Instagram.