Persoonlijk hou ik van de ochtenden. Ze zijn als een onbeschreven blad, waarop alles nog kan gebeuren. De ochtend is vol met potentie, er ligt een hele dag voor je waarop nog van alles kan gebeuren. Ik hou ervan om wat rust te hebben in de ochtend en zo mijn dag fijn en met intentie te beginnen, in plaats van me er onnadenkend in te haasten. Dat lukt echter niet altijd even goed, daarom besloot ik om mezelf weer een nieuw ochtendritueel op te leggen. Een met alle fijne dingen van de ochtend, geïnspireerd op de Miracle Morning, maar dan net even mijn versie.

Mijn ingrediënten voor een fijne ochtend

Allereerst: leg die mobiel weg. Ik weet dat het moeilijk is, maar het scheelt zo veel! Je begint je dag gelijk heel anders. Als ik na het wakker worden gelijk mijn mobiel erbij pak en door social media ga scrollen, merk ik dat er meteen een gevoel van stress over me komt. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat het heel gezond is om af en toe echt even wat tijd met onszelf (of geliefde!) door te brengen, misschien juist wel op het allereerste begin van de dag.

In plaats van mijn mobiel te pakken en gelijk overspoeld te worden met woorden en foto’s, kies ik ervoor om even in bed te blijven liggen en stil te staan bij het feit dat er weer een nieuwe dag aankomt. Ik ben hierbij geïnspireerd geraakt door een youtube-filmpje met Anna Nooshin erin. Zij vertelde dat ze elke ochtend bij het wakker worden tegen zichzelf in gedachten zegt hoe dankbaar ze is voor het feit dat ze leeft, gezond is, weer een nieuwe dag voor zich heeft liggen. Sindsdien probeer ik iets soortgelijks te doen: mezelf vertellen dat het een mooie dag gaat worden. Hoewel ik niet altijd even erg geloof in wat ik zeg, helpt het toch om een positieve intentie te zetten voor de rest van de dag.

Tip: een uur eerder opstaan. Tenminste, als je een ochtendmens bent zoals ik. Ik hou er stiekem heel erg van om vroeg op te staan (mits ik goed heb geslapen). Je bent dan echt nog de enige persoon op de wereld, of zo voelt het, en je hebt echt alle rust om je ochtendritueel te doen. Let wel op, in één keer van 8 naar 7 uur opstaan werkt niet: ik zit nu bijvoorbeeld op half 7, volgende week maak ik het een kwartiertje vroeger, en de week daarop hoop ik op standaard om 7 uur opstaan te zitten.

Stap 1: Een glas water

Wanneer ik wakker word, heb ik vaak dorst. Het schijnt ook heel gezond te zijn om gelijk na het opstaan een koud glas water te drinken: het hydrateert, en het brengt je stofwisseling op gang. Ik merk gewoon dat ik het lekker vind, en dat ik er wat wakkerder van word.

Stap 2: Beweging

Wat beweging in de ochtend maakt me verder wakker, laat mijn bloed stromen en brengt mijn ademhaling op gang. Hoewel ik niet iemand ben die meestal gelijk na het wakker worden al een hele work-out kan doen, zijn zonnegroeten (yoga) wel altijd heel fijn.

Stap 3: Meditatie

Af en toe even inchecken met je lichaam en kijken hoe het ook alweer gaat, is heel goed om te doen. Als ik dat niet bewust doe, is er af en toe het gevaar dat ik zomaar over m’n grenzen heenga of ergens mee zit zonder dat ik het doorheb. Door even stil te zitten en te luisteren naar wat er is, weet ik weer hoe het ook alweer echt met me gaat. In de ochtend is mijn hoofd vaak nog relatief een onbeschreven blad, en is er dus veel ruimte voor stilte.

Stap 4: Kijken naar vision board

Ik heb helemaal geen vision board. Toch heb ik deze stap in mijn ochtendroutine gezet, omdat ik er graag een wil. En maart is denk ik de maand om er een te maken. Ik heb zelf weinig ervaring met het visualiseren en het aantrekken van de dingen die je graag wilt, maar ik geloof er eigenlijk wel in en heb er veel positiefs over gehoord. En dan is de ochtend, wanneer je nog die hele dag voor je hebt, natuurlijk het beste moment om ermee bezig te zijn.

Monday Motivation 2 - Ochtendritueel

Stap 5: Ontbijt met een boek

Ontbijt is mijn lievelingsmoment van de dag. Ik hou van alle ontbijtjes die je met een lepel kan eten. Het ontbijtmoment is echt een beetje heilig voor me, ik wil graag dat het een rustig moment is, dat ik de tijd kan nemen voor mijn eten. Ik heb lange tijd ontbeten achter m’n laptop, maar het is natuurlijk helemaal niet fijn om de dag achter een scherm te beginnen – ik breng al genoeg tijd achter dat scherm door. Boeken maken me altijd nog blij, en het ontbijt is dus eigenlijk het perfecte moment om al die dingen met elkaar te combineren!

Stap 6: Douchen en klaarmaken

Tsja, dit kan natuurlijk niet ontbreken in een ochtendroutine hè? Ik douche bijna altijd in de ochtend omdat ik me dan lekker fris voel, en klaar voor de dag.

Stap 7: Dagplanning en to-do list maken

Voordat ik aan alles begin, wil ik graag een plan hebben van wat ik die dag allemaal wil gaan doen. Ik ben echt van de to-do lijstjes, maar ik merkte de laatste tijd dat mijn lijst alsmaar langer werd, en ik er een heel naar gevoel van kreeg – also fik nooit iets af kreeg. Dus nu pas ik een trucje toe. Elke ochtend neem ik 6 dingen van mijn lange to-do lijst die ik moet gaan doen. Als ik dat lijstje af heb, kan ik het weggooien en komt er weer een nieuw lijstje van 6. Voelt veel beter, en ik werk eindelijk lijstjes af.

En wanneer ik dit allemaal heb gedaan en weet wat ik van de dag kan verwachten, is het tijd om te beginnen. Dit ritueel is natuurlijk voor iedereen anders. Ik heb het gebaseerd op de pijlers van de Miracle Morning: de S.A.V.E.R.S. Silence – Affirmations – Visualisation – Exercise – Reading – Scribbling. Bijna al deze componenten komen eigenlijk ook mijn ochtend naar voren!

Hoe ziet jouw ideale ochtendritueel eruit?